Meer energie – een update

Het is niet fijn om steeds het gevoel te hebben dat je nog slaap moet inhalen. Om standaard in de middag een dutje te moeten doen omdat je anders de dag niet volhoudt, om ’s avonds om half acht naar bed te gaan omdat de dag anders te lang duurt en om niet te kunnen doen wat je zou willen doen. Want daar kwam het wel op neer, toen ik in juli van dit jaar schreef dat ik meer energie wilde. Inmiddels zijn we bijna een half jaar verder, heb ik veel geleerd en weet ik iets beter wat wel en niet werkt. Ik ben er nog niet helemaal, maar.. ik ben al een eind op weg. En dat is heel fijn.

Dutjes en een gezond ritme

Een gezond ritme is voor iedereen belangrijk. Maar voor mensen met een bipolaire stoornis is het nog net iets belangrijker, omdat een kleine schommeling in je ritme je helemaal uit balans kan brengen. Ik heb een tijdje gevolgd hoe mijn stemming onderhevig is aan mijn slaappatroon en inderdaad, ik zie een duidelijk verband. Als ik nachten achter elkaar rond dezelfde tijd naar bed ga en weer op sta, voel ik mij veel beter dan wanneer ik daar in schommel en de ene avond pas om elf uur ga slapen en de volgende al om half acht. Het afgelopen half jaar heb ik er dus op geprobeerd te letten om rond een vaste tijd naar bed te gaan. In het begin was dat wat moeilijker want ik was zo moe en wilde graag om acht uur al wel slapen, maar na een tijdje kwam mijn energie een beetje terug en kon ik veel beter wakker blijven in de avond. Toen probeerde ik om rond tien uur naar bed te gaan en dat lukte! Nu ga ik meestal rond tien uur slapen en sta ik om acht uur weer op. Ik doe geen dutjes meer tussendoor, behalve de luie voor-de-televisie-dutjes die iedereen wel kent, denk ik. Dan ben ik gewoon lui en vallen m’n ogen even een kwartiertje dicht, maar daar is volgens mij niets mis mee.

Voeding en bewegen

Nog zo’n thema. Hier kan ik héél veel over schrijven, maar laat ik vooral zeggen dat drie keer per week hardlopen me het meest gebracht heeft. In de nachten dat ik die dag heb hard gelopen, slaap ik veel beter dan in de andere nachten en heb ik overdag veel meer energie. Ik kan niet iedere dag gaan sporten, maar voor m’n energieniveau zou ik het best willen doen. Ik ben ook anders gaan eten: ik eet meer eiwitten en vezels dan voorheen. Ook ben ik een multi-vitamine gaan slikken om meer vitamines binnen te krijgen (nogal logisch). Ik weet niet of het allemaal daadwerkelijk iets bijdraagt, maar het vóelt wel anders. Maar vooral dat sporten: ik word er een gelukkiger mens van, maar dat komt voor het grootste gedeelte omdat het me zoveel meer energie geeft, denk ik.

Iets minder prikkels

Nou! Dat is wel gelukt met die verhuizing. Hier in het dorp gebeurt niet zoveel en is een beetje vuurwerk dat ’s nachts wordt afgestoken al een grote schok. En dat is fijn. Want jee, wat slokte de stad mijn energie op. Nu het eindelijk stil is om me heen, merk ik pas in wat voor ruis ik de afgelopen jaren heb geleefd. Continu geluid om je heen doet iets met je, dat zorgt ervoor dat je steeds alert bent en het gevoel hebt dat er iets staat te gebeuren. Nu kan het ook gewoon even stil zijn.

Waar ik nog aan zou kunnen werken, is het wegleggen van mijn telefoon voor ik ga slapen. Het zit nu een beetje ingebakken in mijn slaapritueel om voor het slapen gaan nog van alles langs te lopen op mijn telefoon, maar dat is helemaal niet nodig en zou ik eerder kunnen doen. Ik wil weer terug naar gewoon lezen voor ik ga slapen, dat is veel rustgevender en talloze onderzoeken wijzen uit dat het ook veel beter is voor je nachtrust. Dat wordt dus mijn volgende stap!

De zorg voor Jula

Dit was de belangrijkste reden om dit probleem aan te pakken: ik merkte dat ik de zorg voor Jula best zwaar vond, het lichamelijk niet altijd trok en als zij er was nog veel vermoeider was dan op andere dagen. Dat wilde ik graag anders. Ik heb er nu een gewoonte van gemaakt om de avond dat ze bij me is tegelijkertijd met haar te gaan slapen. Dat betekent dat ik dus ietsje uit mijn ritme ga: ik slaap dan rond acht uur / half negen, maar ik heb geconcludeerd dat ik die slaap gewoon nodig heb als ik de volgende ochtend zo vroeg moet opstaan. Vaak is Jula al rond half zeven / zeven uur wakker en dat is toch wel wat eerder dan mijn normale tijd om op te staan. De laatste paar weken gebeurde het echter ook wel eens dat ik wél nog even naar beneden ging en pas rond tien uur weer naar boven, dus misschien is dat de volgende stap in de vooruitgang! Het zou fijn zijn om op die dagen ook nog een beetje ruimte voor mezelf te hebben, maar ik ben al heel blij met het feit dat ik de dagen met haar weer zo goed door kom. Daar was het me allemaal om te doen!

Medicatie

Ik heb één soort medicatie af weten te bouwen, maar die deed niet zoveel met mijn vermoeidheid, helaas. Het zijn de andere twee soorten die ik slik die ervoor zorgen dat ik wat vermoeider ben dan ik hiervoor was. Ik heb geaccepteerd dat ik ze moet blijven slikken en dat ik dus met dit energieniveau te dealen heb, en dat is eigenlijk wel prima. Zoals je leest, heb ik mijn weg eromheen een beetje gevonden en is het niet meer zo’n ramp dat ik wat sneller moe ben dan een ander. Ik pas mijn ritme er op aan, doe wat rustiger aan en dan komt het uiteindelijk allemaal weer goed.

En hoe nu verder?

Ik blijf vooral zo doorgaan als ik deed. Dat werkt goed voor me. Eigenlijk is er niets wat ik heb geprobeerd waarvan ik het idee heb dat het niet werkte, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik me sowieso een stuk beter voel dan een half jaar geleden en daardoor meer energie heb. Het is moeilijk om aan te wijzen wat het nou precies is wat helpt, maar feit blijft dat het beter gaat en dat ik minder slaap nodig heb, minder dutjes doe, de dagen beter vol kan houden en niet meer het gevoel heb dat ik elk moment kan omvallen. En dat is wel zo fijn!

2 Reacties
  • Angélica
    Geplaatst op 10:17h, 30 oktober Beantwoorden

    Goed bezig! Ik herken heel goed wat je zegt over sporten. Toen ik daar een paar jaar geleden mee begon (om het echt met regelmaat te doen dus) deed dat ook zoveel voor mijn mentale gezondheid! Plus ik sliep ineens veel beter en had een ineens een ritme ontwikkelt (ben al vanaf kinds af aan een moeilijke slaper…)

    Bizar he hoe dat zoveel doet :) Fijn dat je je iets energieker voelt!

    • Anne
      Geplaatst op 09:36h, 01 november Beantwoorden

      Ja, dat is echt wonderbaarlijk vind ik. Ik sportte in het verleden ook wel regelmatig en voelde me toen wel beter, maar had nooit de link gelegd dat dat met het sporten te maken zou kunnen hebben. Nu besef ik het me terdege en doe ik echt heel hard mijn best om te blijven sporten :)

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.