READING

Ik heb geen zin om te gaan hardlopen, wat nu?

Ik heb geen zin om te gaan hardlopen, wat nu?

Je zou misschien denken dat het niet zo vaak voor komt in mijn leven, met alle rondjes die ik hier laat zien en met hoeveel vreugde ik vertel over mijn hardlooprondjes. Toch gebeurt het vaker dan je denkt: dat ik geen zin heb om hard te gaan lopen. Vooral op dinsdagavond, als het buiten al donker is en vaak ook een beetje nat, kost het me héél veel moeite om m’n hardloopkleding aan te trekken en een rondje te gaan. Inmiddels heb ik wel een heel arsenaal aan smoesjes om niet te hoeven gaan (waar ik eigenlijk vrijwel nooit gehoor aan geef) en vooral een heel arsenaal aan redenen en tips & trucs om wél te gaan. Ik kreeg laatst via Instagram een berichtje van iemand die het heel inspirerend vond om te lezen als ik wél gegaan was, dus ik dacht: laat ik mijn tips & trucs eens delen.

1. De 3-seconden regel
Vaak maak ik me voorafgaand aan het rennen echt om alles druk: wat anderen wel niet van mij gaan vinden, of het niet te koud zal zijn, of ik het wel vol ga houden en ga zo maar door. Dat is eigenlijk echt zonde van mijn energie, maar ik kan niet zoveel doen om die gedachten uit mijn hoofd te krijgen. Het hield me vroeger echt vaak tegen om te gaan. Toen besprak ik het met mijn psycholoog en zij tipte mij de 3-seconden regel: je zorgt ervoor dat je binnen 3 seconden opstaat en je klaarmaakt om te gaan. Dat red je natuurlijk niet in 3 seconden, maar in mijn geval betekent het dat ik naar mijn kledingkast loop. Als ik dan al onderweg ben, ach, dan is de drempel een stukje lager om te gaan en maken die onzindingen in mijn hoofd al niet meer zoveel uit.

2. Ren met een groepje (of met iemand samen) 
Dit was echt mijn redding tijdens de veel te warme en koude dagen die we gehad hebben vorig jaar. De instructrice stuurt van tevoren altijd een poll die je een dag eerder moet invullen met de vraag of je wel of niet komt en voor mij is de drempel inmiddels heel hoog om af te zeggen, dus als ik zeg dat ik kom? Dan ben ik er. We liepen eerst altijd met een grote groep, toen even met een groepje van 4 en inmiddels loop je met één iemand anders. Op de dag dat ik zelf moet trainen, loop ik graag samen met mijn moeder. We spreken het af, dus we gaan het ook doen en op die manier lukt het me altijd om te gaan!

3. Plannen, plannen en nog eens plannen
Het helpt mij heel erg om in mijn agenda te zetten dat ik ga rennen. Nu ga ik liever in de ochtend dan in de avond en werkt het dus voor mij vooral goed om voor de volgende ochtend op te schrijven dat ik ga hardlopen. Als ik dan wakker word, mag ik best eerst nog even blijven liggen, maar uiteindelijk moet ik er dan toch echt uit om te gaan rennen. Zo maak ik een overzicht voor de hele week en weet ik dat ik zeker drie keer ga rennen. Ik plan genoeg rustdagen tussendoor en zorg dat ik loop op dagen dat ik ook echt de tijd heb. Dat werkt toch beter dan even een snel loopje tussendoor, vind ik. In de avond vind ik het moeilijker om zelf te gaan, dan ben ik moe en heb ik weinig zin. Dan val ik graag terug op tip nummer twee: rennen met een groepje of iemand anders!

4. Neem je voor om maar een kort rondje te rennen
Hiermee hou ik eigenlijk mijn eigen hoofd voor de gek, maar het werkt wel: als ik bedenk dat ik bijvoorbeeld ‘maar’ 3 kilometer ga rennen in plaats van 5 of 6, vind ik het al veel makkelijker om zin te maken. Dan ben ik er ook niet zoveel tijd aan kwijt en zeg ik tegen mezelf dat ik toch aan het sporten ben, dus dat dat goed is. Soms neem ik me dan voor om die 3 kilometer bijvoorbeeld wat sneller te rennen dan ik gewoonlijk doe.

5. Stippel een nieuwe route uit
Dit is misschien wel mijn beste tip om een loop-sleur tegen te gaan: telkens een nieuwe route lopen zorgt er écht voor dat je meer zin krijgt om te gaan. Althans, in mijn geval werkt dat wel zo. Vroeger liep ik altijd dezelfde rondjes omdat ik wist hoeveel kilometer die waren en dat vond ik fijn. Tegenwoordig stippel ik, als ik nog eens alleen loop, graag via route.nl een route uit die ik nog niet ken. Door die app kan ik precies plannen hoeveel kilometer ik wil lopen en bepaal ik op die manier welke route ik loop. Tijdens het hardlopen klinkt er dan een stem die zegt welke kant je op moet gaan. Ideaal voor mensen zoals ik die nogal snel verdwalen!

6. Deel het op social media
Op de één of andere manier is dit een tip die mij altijd heel erg helpt: ik zet op Instagram dat ik totaal geen zin heb om te rennen, soms zelfs met een poll daaraan gekoppeld waarin mijn kijkers kunnen stemmen of ik wel of niet moet gaan. Hier luister ik dan ook echt naar, want ik weet dat het advies altijd is om tóch te gaan. Onverbiddelijke kijkers heb ik. 😉 Ik ben dan ook altijd ontzettend trots op mezelf als ik vervolgens een foto kan plaatsen van mezelf in hardloopoutfit of van m’n uitzicht vanaf m’n vertrekpunt: het is me toch gelukt om te gaan!

Ik had gehoopt dat mijn zin om te gaan wat verhoogd zou worden naarmate ik weer wat langer en vaker loop, maar dat blijkt helaas niet zo te zijn. Het koude, donkere weer draagt daar écht niet aan bij: in de lente en de zomer vind ik het, zoals vrijwel iedereen, echt een stuk aantrekkelijker om naar buiten te gaan om een rondje te rennen. Ik wéét alleen dat ik heel blij ga zijn als ik deze winter blijf rennen en er op die manier voor zorg dat ik in de lente en zomer gewoon nog prima een vijf kilometer kan lopen. Dat motiveert me ook wel om te blijven gaan!


  1. Lisa

    6 januari

    Goeie tips! Ik vind vooral 4 goed, dat je maar een heel kort rondje plant: dan heb je in ieder geval iets, en vaak ga je als je eenmaal bezig bent dan alsnog langer. (Niet dat ik nog hardloop, maar ik merk dat het wel zo is bij andere dingen!)

    • Anne

      6 januari

      Ja, dat klopt! Zo werkt het in ieder geval ook in mijn hoofd. Dan heb je je kleren al aan en is de drempel iets lager om het rondje toch nog te vergroten 😉

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.